3. Regnintensitet
Urbaniseringsgraden påverkar vattenbalansen för ett område och figur 1-4 visar på en generell fördelning för olika typer av bebyggelse. Dessa olika typer av bebyggelseområden kommer sedan i sin tur påverka hur skyfall kommer att avrinna inom området.
Figur 1-4: Principiell beskrivning av vattenbalansen för områden med olika urbaniseringsgrad (hämtat från Stream Corridor Restoration Principles, processes, and
Practices (2001) USDA-Natural Resources Conservation Service)*31
Utifrån statistik beräknas en sannolik återkomsttid för olika regn, exempelvis 10-årsregn, 50-årsregn och 100-årsregn. För en given återkomsttid är sannolikheten att det inträffar under perioden strax över 60 %. För att sannolikheten ska bli 100 % måste observationsperioden vara 10 gånger så lång.
Ett regns omfattning avgörs av regnintensiteten, regnets varaktighet och volym.
Med en grov förenkling kan man säga att ett 10-årsregn är dubbelt så stort som ett 1-årsregn, och ett 100-årsregn är dubbelt så stort som ett 10-årsregn. I augusti 2014 utsattes Malmö stad av ett mycket kraftigt regn. Över delar av staden föll regn av storleksordningen 350-årsregn. Här i Motala stad föll ett 100-års regn 2014 som orsakade flera översvämningsskador i samhället.
För mer information om regn och återkomsttider hänvisas till Svenskt Vattens publikationer P104 och P110.
Regn påverkar olika platser på olika sätt och ofta förekommer det lokala variationer i intensiteten. För att kunna arbeta systematiskt med dimensionering och förebyggande åtgärder behövs en klassificering. I tabell 1 redovisas en indelning av regn indelat i fyra kategorier och fördelat ansvar utefter den politiska fördelningen enligt dagvattenpolicyn inom beslutat verksamhetsområde för dagvatten.
Tabell 1: indelning av olika typer av regn baserat på återkomsttid inom beslutat verksamhetsområde för dagvatten.
Kategori | Information dagvattenhantering | Återkomttid | Ansvar | Möjlig omhändertagning |
1 mindre regn | Vanliga frekventa och lågintensiva regn. En regnvolym på minst ca 10 mm nederbörd, och ska kunna fördröjas på kvartersmark om inget annat anges. Vid total LOD på fastighet, ej kommunal dagvattenanslutning, ska fastighetsägaren kunna omhänderta upp till 10-års regn. |
0-10 år | Fastighetsägare VA-huvudmannen Väghållare |
Kvartersmark, LOD |
2 stora regn | Varierande återkomsttid beroende på vald säkerhetsnivå för området. Regn som dagvattenanläggning kan dimensioneras för utifrån P110. Ytlig insamling och ytavrinning av dagvatten över VAhuvudmannens ansvar i området. |
10-30 år | VA-huvudmannen Väghållare Samhällsbyggnadsförvaltningen Fastighetsägare (i detaljplan i instängda områden) |
Fysisk planering Dagvattenanläggning |
3 extrema regn | Större regn eller skyfall, överstiger kommunala dagvattenanläggningens (ledningar) dimensionering. Ytlig insamling och ytavrinning av dagvatten beroende på områdets förutsättningar. |
30 – 100 år | Samhällsbyggnadsförvaltningen Strategisk samhällsplanering |
Fysisk planering Kontrollerad översvämning |
4 katastrofala regn | Allvarliga regn som riskerar att påverka samhället negativt i stor utsträckning. Katastrofberedskap, tillse fria rinnvägar, en del i kommunens beredskapsplanering. |
Över 100 år | Säkerhet Strategisk samhällsplanering |
Beredskapsplanering |
VA-huvudmannen dimensionerar avledningen av dagvatten enligt de branschriktlinjer som Svenskt Vatten publicerat, P110-Avledning av dag-, drän-, och spillvatten. Publikationen anger olika återkomsttid vid olika typer av bebyggelse; gles/tät bostadsbebyggelse eller centrum- och affärsområden, läs mer i kapitel 10. Vid befintlig bebyggelse utgår man från tidigare branschriktlinjer P90 (som gällde fram till år 2017).
I instängda områden inom bebyggelse kan privata fastighetsägare som bidrar till översvämningen även behöva genomföra extra åtgärder på sin fastighet för en högre nivå av årsregn för att skydda sin byggnad och omgivning, dock inom rimliga ekonomiska kostnader. Det kan även behövas åtgärder högre upp i avrinningsområdet på markytan eller i kommunens ledningsnät för att avlasta det instängda området. Möjligheterna för åtgärder får dagvattenutredningen för området visa.
För bebyggelse där det inte finns ett beslutat verksamhetsområde för dagvatten tar fastighetsägare ansvar för infiltrering, avrinning och avledning av dagvatten. Om
bebyggelsen är ett detaljplanelagt område kommer Samhällsbyggnadsförvaltningens/Strategisk samhällsplanering ansvar enligt tabell 1 ovan.