Handlingar

Vilka krav projektet behöver följa beror på hur och med vilken kvalitét handlingarna ska levereras.

Krav

Allmänt

När uppdraget är klart ska allt material levereras till beställaren.

Alla dokument ska vara på svenska.

Alla filer i förfrågningsunderlaget ska levereras i pdf-format eller ett filformat som är läsbart av program i Microsoft Office-paketet. Till exempel anbudsformulär i word-format eller mängdförteckningar med beskrivning i excel-format.

Alla filer ska även levereras i sitt originalformat (geo, ifc, dwg osv.).

Dokument ska följa AB:s nummerföljd och i övrigt ha logiska filnamn som beskriver innehållet på ett tydligt sätt, exempelvis 10.1 Mängdbeskrivning.xls (inte MF klar.xls).

Ritningar

Ritteknik

Projektering

Typritningar

Beskrivningar

När mängdförteckningar skapas, ska AMA-mallarna i Teknisk handbok användas. Mallarna är inte kompletta utan måste bearbetas av projektören så att de anpassas till varje specifikt projekt.

AMA-mallar är under bearbetning

Granskning av handlingar upprättade av konsulter

Alla rutiner för granskning gäller generellt. Det kan förekomma avvikelser, och det ska i så fall framgå i Uppdragsbeskrivningen.

Projekteringsmöten och avstämningar

Beställaren ska ges möjlighet att kontinuerligt stämma av konsultens arbete under hela uppdraget, vid projekteringsmöten och andra mötestillfällen.

Granskning av handlingar

Handlingar granskas genom konsultens egenkontroller. Därför är konsultens interngranskning särskilt viktig och den ska vara gjord så att alla felaktigheter har eliminerats innan beställaren får handlingen.
Innan det slutliga förfrågningsunderlaget levereras ska en eller flera kompletta handlingar lämnas till beställaren för beställarens granskning. Antalet handlingar som ska levereras till beställaren för beställarens granskning ska specificeras i Uppdragsbeskrivningen.

Fördjupad granskning

Utöver konsultens egna granskning ska beställaren göra en fördjupad granskning av konstbyggnader, tillgänglighet, belysning, trafikanordningar och liknande. Den fördjupade granskningen görs av de som är teknikansvariga inom området hos beställaren.

Ansvar för granskningssynpunkter

Den som är ansvarig projektledare/projekteringsledare hos beställaren ansvarar för att ta in samtliga granskningssynpunkter.
Även handlingar som har upprättats av externa konsulter med externa beställare ska granskas.
Beställarens granskning påbörjas inte förrän alla delar som konsulten har upprättat i handlingen har kommit in, tillsammans med protokollet från konsultens interna granskning.

Mall för granskningsprotokoll

Mall under bearbetning

Ej fullgod granskning

Om konsultens interngranskning inte är tillfredställande, går handlingen omedelbart tillbaka för justering. Beställarens granskning avbryts också tills handlingen är justerad i sin helhet. Ingen förlängning av kontraktstiden, eller ersättning på grund av det, ges då.

Förfrågningsunderlag

Det kompletta förfrågningsunderlaget levereras digitalt i en zip-fil.

Upplägget för förfrågningsunderlaget följer koderna i AB 04 och ABT 06.

Bygghandling/Arbetsritningar

Efter upphandlingen av en entreprenör ska förfrågningsunderlaget märkas om till bygghandling. Eventuella revideringar under anbudstiden ska vara inarbetade i bygghandlingen.

Relationshandling/relationsritningar

●  Vad entreprenören ska leverera för underlag till relationsritningar ska framgå i AF delen (Administrativa föreskrifterna).
●  Leverans av underlaget till beställarombudet ska ske senast två veckor före slutbesiktningen.
●  Färdiga relationsritningar ska tas fram av projektören. Generellt ska det tas fram inom två veckor efter slutbesiktning.
●  Vägutrustningsplanerna ska kompletteras med samtliga vägmarkeringar och skyltar som förekommer i ritningsramen.