Tunnlar, broar och kajer
Krav
Läs det här först:
Projektering
När tunnlar, broar och kajer projekteras ska de dimensioneras utifrån en teknisk livslängd på 100 år. Vid om-, till- och nybyggnad samt renovering av konstbyggnader ska Motala kommuns projektledare se till att relationshandlingar tas fram och läggs in i BaTMan, Trafikverkets Bridge and Tunnel Management. Det gäller även trappor och stödmurar i anslutning till konstbyggnader.
Kantbalkar, vingmurar och andra ytor på broar och tunnlar som utsätts för vatten och saltstänk, ska skyddsimpregneras mot klorider och vatten enligt AMA-kod LF.
På broar får inte spikad kantsten användas.
Gång- och cykeltunnlar ska göras tillräckligt breda för att kännas trygga att vistas i. Bredden i tunneln ska vara minst 6,0 meter. Belysningen ska vara jämn och armaturerna slagtåliga. Utanför tunneln ska det finnas belysning och växtligheten ska inte skymma belysning eller ingångar. På brokonen får gräs användas, vedartad vegetation får endast växa i undantagsfall. Undantag ska vara medvetet projekterat och avstämt med ansvarig för broar och tunnlar på enheten Gata och Park. Alternativa flyktvägar som till exempel trappor precis utanför tunneln ska anläggas där det är relevant.
Om beklädnadskasetter används, som exempelvis emaljplaneler, ska de kunna tas bort så att betongkonstruktionen kan inspekteras.
Det ska finnas en skiljelinje mellan gång- och cykelytan.