Trafikreglering
Alla typer av trafikreglering kräver någon form av myndighetsbeslut. I Motala kommun är det Samhällsbyggnadsnämnden som formellt fattar besluten.
Krav
Läs det här först:
Projektering
Alla typer av trafikreglering ska följa nedanstående lagar, förordningar och handböcker:
Transportstyrelsens författningssamling, VVFS och TSFS
Transportstyrelsen – Vägmarkeringar
Transportstyrelsen – Vägmärken
VGU Vägar och gators utformning (pdf, xx kB)
VGU – exempelsamling vägmärken del 1 (pdf, xx kB)
VGU – exempelsamling vägmärken del 2 (pdf, xx kB)
TRV ”Handbok Vägmärken”, (pdf, xx kB)
Kontakta alltid Gata & park på Samhällsbyggnadsförvaltningen före varje typ av trafikreglering.
Alla ändringar eller tillägg av trafikregleringar ska granskas av den som är ansvarig för lokala trafikföreskrifter på Gata & park på Samhällsbyggnadsförvaltningen. Det gäller exempelvis hastighet, parkering, cirkulationsplats, vägmärken, linjemarkering och liknande.
Vägmärken ska alltid sättas upp samma dag som föreskriften träder i kraft. Om uppsättningsdatumet ändras måste det meddelas till Gata & park på Samhällsbyggnadsförvaltningen, så att datumet kan ändras i föreskriften.
Tilläggstavlor ska ha samma bredd som huvudskylten.
Blåvita stolpreflexer ska sättas på alla stolprör till vägmärke B3 (övergångsställe) och vägmärke D2 (påbjuden körbana) när det finns en gångpassage utan målat övergångsställe. I övrigt ska stolpreflexer användas när det finns behov av en extra märkning.
Bågskyltar som står på gångytor ska ha en tvärslå 0,10–0,35 meter över markytan för att kunna upptäckas med en teknikkäpp.
Rekommendationer
Vägmärken bör monteras med enkelstolpe. Används flera stolpar ska stolparna ge efter vid påkörning.