Trafikreglering

Trafikreglering handlar bland annat om lokala trafikföreskrifter, vägvisning, parkering, hastigheter och dispenser.

Alla typer av trafikreglering kräver någon form av myndighetsbeslut. I Motala kommun är det Samhällsbyggnadsnämnden som formellt fattar besluten.

Krav

Läs det här först:
Projektering

Alla typer av trafikreglering ska följa nedanstående lagar, förordningar och handböcker:

Trafikförordningen

Vägmärkesförordningen

Transportstyrelsens författningssamling, VVFS och TSFS

Transportstyrelsen – Vägmarkeringar

Transportstyrelsen – Vägmärken

VGU Vägar och gators utformning (pdf, xx kB)

VGU – exempelsamling vägmärken del 1 (pdf, xx kB)

VGU – exempelsamling vägmärken del 2 (pdf, xx kB)

TRV Vägmarkeringar – exempel

TRV ”Handbok Vägmärken”, (pdf, xx kB)

 

Kontakta alltid Gata & park på Samhällsbyggnadsförvaltningen före varje typ av trafikreglering.

Alla ändringar eller tillägg av trafikregleringar ska granskas av den som är ansvarig för lokala trafikföreskrifter på Gata & park på Samhällsbyggnadsförvaltningen. Det gäller exempelvis hastighet, parkering, cirkulationsplats, vägmärken, linjemarkering och liknande.

Vägmärken ska alltid sättas upp samma dag som föreskriften träder i kraft. Om uppsättningsdatumet ändras måste det meddelas till Gata & park på Samhällsbyggnadsförvaltningen, så att datumet kan ändras i föreskriften.

Tilläggstavlor ska ha samma bredd som huvudskylten.

Blåvita stolpreflexer ska sättas på alla stolprör till vägmärke B3 (övergångsställe) och vägmärke D2 (påbjuden körbana) när det finns en gångpassage utan målat övergångsställe. I övrigt ska stolpreflexer användas när det finns behov av en extra märkning.

Bågskyltar som står på gångytor ska ha en tvärslå 0,10–0,35 meter över markytan för att kunna upptäckas med en teknikkäpp.

Rekommendationer

Vägmärken bör monteras med enkelstolpe. Används flera stolpar ska stolparna ge efter vid påkörning.