Gator
Läs det här först:
Kontakta alltid enheten Gata & park på Samhällsbyggnadsförvaltningen inför en ny- eller ombyggnad av gaturummet.
Gatan ska dimensioneras så att spårbildning undviks. Där vägbredden är så smal att trafiken riskerar att köra i samma spår kan det krävas åtgärder som förstärkt överbyggnad och bindlager. Det gäller exempelvis vid avsmalningar, refuger, cirkulationsplatser, busshållplatser och korsningar – även vid ombyggnation.
Där renhållningsfordon ska köra, ska ytan dimensioneras för en totalvikt på 26 ton.
Körfältsbredden ska vara minst 3,5 meter mellan fasta hinder för att underlätta för vinterväghållningen och för att renhållningsfordon ska kunna komma fram. Exempel på fasta hinder är stolpar, kantsten eller stödmurar. På kortare sträckor som refuger och gångpassager får bredden vara 3,25 meter.
Det ska finnas plats för snöupplag intill vägen. Gång- och cykelbanor får inte räknas in i ytan för snöupplag.
Vid busshållplatser där det inte finns bussfickor ska körfältet vara minst 5,5 meter brett för att bilar ska kunna passera bussen.
Om körbanan har olika beläggningsmaterial ska sten- och plattytor spännas in eftersom risken för skador på konstruktionen är extra stor vid materialövergångar.
När kantsten inte används ska en stödremsa läggas. Den ska vara minst 0,25 meter bred och lika djup som den totala beläggningen. Materialet ska vara samkross i fraktionen 0-16 millimeter.
Om det finns gräs eller planteringsytor i en rondell bör det finnas en hårdgjord yta som skyddszon till vägbanan av arbetsmiljöskäl. Ytan bör vara cirka 70–100 centimeter bred. Storleken på skyddszonen dimensioneras utifrån hastigheten på gatan.
Rekommendationer för olika typer av gator:
Infart- och huvudgata
När infarter och huvudgator ska dimensioneras, görs en särskild utredning.
Uppsamlingsgata och industrigata
Gator som fungerar som uppsamlingsgator, och gator i industriområden, dimensioneras med utgångspunkt från en hastighet på 40 km/tim. Gång- och cykeltrafiken separeras med skiljeremsa.
Lokalgata
Gator som fungerar som lokalgator dimensioneras med utgångspunkt från en hastighet på 30 km/tim. Gångtrafiken separeras med kantsten och cykling sker på gatan.
För alla farthinder krävs samråd med enheten Gata & park på Samhällsbyggnadsförvaltningen.
Östgötatrafiken ska alltid få möjlighet att ge synpunkter när nya farthinder planeras eller projekteras på gator med buss i linjetrafik.
På gator med buss i linjetrafik gäller följande:
Platågupp:
Platåhöjden ska vara 10 centimeter.
Uppfartrampens lutning ska vara 6–8 procent i förhållande till gatans lutning.
Platålängden ska vara minst 7 meter för att bussens båda axlar ska kunna vara på platån samtidigt.
Gatuöverbyggnaden ska vara förstärkt för att undvika sättningar, både i guppet och på inbromsningssträckan.
Cirkelgupp:
Cirkelgupp får inte finnas på gator med busstrafik.
Gatunamnsskyltar sitter på husväggar, belysningsstolpar eller på fristående stolpar, oftast vid vägkorsningar. Motala kommun namnsätter gator och fastställer adresser. Det är också Motala kommun som sätter upp skyltar i gatukorsningar, medan fastighetsägaren ansvarar för skyltning inom fastigheten.