Gångvägar

Gångbanor och övergångsställen i Motala ska vara trygga att använda. De ska vara trafiksäkra och tillgängliga. Det ställer höga krav på utformning, materialval och belysning.

Krav

Läs det här först:
Gaturummet
Projektering

När gångbanor och övergångsställen planeras och projekteras ska alltid Gata & park på Samhällsbyggnadsförvaltningen kontaktas, för en diskussion om placering och eventuell hastighetssäkring.

Gångbanor längs huvudgator och uppsamlingsgator ska byggas genomgående när de korsar gator av lägre dignitet. En genomgående gång- eller cykelbana ska ha samma höjd och samma material genom hela korsningen. Den ska inte ha några kantstensradier.

När ett huvudgångstråk korsar en bilväg ska bilvägen utformas så att hastigheten säkras till max 30 km/tim. Det gäller också vid andra viktiga korsningspunkter för gående. Det kan exempelvis göras genom upphöjda passager eller en kraftig avsmalning av gatan.

Gångbanor ska ha en jämn och bländfri belysning, samt bländfria bänkar och papperskorgar. Det är extra viktigt vid övergångsställen och passager.

Stadsmiljöprogram

Om träd, buskar och häckar planteras vid gångvägar är det viktigt att tänka på trygghetsaspekten. Längs gångvägar ska buskar och häckar vara så låga att man kan se över dem.

Vegetation

Betong- och naturstensplattor ska spännas in mot angränsande planteringsytor med exempelvis kantsten eller storgatsten. Om inte kantsten inte används ska en stödremsa anläggas. Den ska vara 0,15 meter bred och bestå av samkross i fraktionen 0–16 millimeter.

Rekommendationer

Sträva efter att använda enhetligt material på gångbanor längs samma gata eller i samma område.

Gångvägar som passerar torg och andra öppna platser bör förses med ledstråk.