Cykelvägar
Krav
Läs det här först:
Gaturummet
Projektering
Cykling och cykelvägar – Motala kommun
Cykelplan för 2016-2030, strategier
Cykelplan för 2016-2030, behovsanalys
Kontakta alltid Gata & park på Samhällsbyggnadsförvaltningen inför en ny- eller ombyggnation.
Cykelvägar ska generellt vara belagda med asfalt. Om det görs avsteg från det, ska säkerheten och komforten för cyklisterna vara god.
Cykelbanor längs huvudgator och uppsamlingsgator ska byggas genomgående när de korsar gator av lägre dignitet. En genomgående gång- eller cykelbana ska ha samma höjd och samma material genom hela korsningen. Den ska inte ha några kantstensradier.
Det ska finnas en skiljeremsa mot gatan som ökar tryggheten för cyklisterna. En skiljeremsa gör det också möjligt att placera skyltar och den ger utrymme för snöupplag. Generellt bör skiljeremsan vara 1,0 meter. Vid trånga sektioner kan den minskas till 0,8 meter. I undantagsfall kan den minskas till 0,5 meter om det inte är tillåtet för fordon att stanna eller parkera på gatan.
På en separerad gång- och cykelbana med fall åt ett håll ska cykelbanan ligga på den lägre delen, det vill säga vattnet ska rinna från gångytan mot cykelytan.
Sidoområdet utanför cykelbanan ska vara fritt från hinder minst 0,4 meter utanför cykelbanans ytterkant, helst 0,6 meter.
Betong- och naturstensplattor ska spännas in mot angränsande planteringsytor med exempelvis kantsten eller storgatsten. Om inte kantsten används ska en stödremsa läggas. Den ska vara 0,15 meter bred och bestå av samkross i fraktionen 0-16 millimeter.
En cykelbana ska alltid skyltas upp, förutom när det tydligt framgår att det är en cykelbana.
När pollare används på en cykelbana ska de gå att köra över med driftsfordon.
För placering av vegetation intill cykelvägar, se avsnittet Vegetation.
Rekommendationer
Cykelvägar bör i möjligaste mån vara fria från alla typer av hinder, som grindar, nivåskillnader eller kanter.
För att skapa trygga gång- och cykelvägar bör de separeras från varandra. Skyltningen ska då följa separeringen.
Gång- och cykelbanan bör vara på samma nivå för att minska olycksrisken.