1. Inledning
Dagvattengruppen är övergripande ansvarig för dokumentet i sin helhet. I tabellen nedan visas vilken avdelning inom kommunens organisation som ansvarar för innehållet i respektive kapitel.
Kapitel | Ansvarig |
1 Inledning– beskrivning av bakgrund, syfte, lagstiftning, nationella mål och kommunens styrdokument | Strategisk samhällsplanering |
2 Förklaring till punkterna i dagvattenpolicyn– förklarande text till vad punkterna i policyn innebär |
Strategisk samhällsplanering/Nät |
3 Regnintensitet– Indelning av olika typer av regn | Strategisk samhällsplanering/Nät |
4 Ansvar– Ansvarsförhållande inom kommunens verksamheter samt fastighetsägare |
Strategisk samhällsplanering |
5 Digitala verktyg och information från externa hemsidor – Program, kartunderlag och information från andra digitala platser/myndigheter. | Dagvattengrupp |
6 Recipienter och föroreningar samt krav på rening – Recipienter, föroreningskällor och indelning för behov av rening | Gata och Park/Miljö- och hälsoskydd |
7 Prövning och tillsyn enligt Miljöbalken – Tillsyn av dagvattenanläggningar, anmälan om att anlägga en dagvattenanläggning | Miljö- och hälsoskydd |
8 Samhällsbyggnadsprocessen – redogör för hur dagvattenhantering kommer in i planprocessen och behov av dagvattenutredningar | Strategisk samhällsplanering/Nät/Plan- och byggenheten/Gata och Park |
9 Förutsättningar för dagvattenanläggningar/dagvattenhantering – beskriver kommunens riktlinjer och krav vid exempelvis utformning av dagvattenanläggningar, drift, underhåll | Nät/Gata och Park |
10 Dagvattenlösningar – Exempel på dagvattenanläggningar | Nät/Gata och Park |
Bilaga 1: Lagstiftning och nationella mål – Kort information om gällande lagstiftning, krav och nationella mål | Miljö- och hälsoskydd/Nät |
Bilaga 2: Ansvarsfördelning inom förvaltningsorganisationen – Övergripande tabell över fördelningen av ansvar kopplat till dagvattenhantering inom kommunen |
Dagvattengruppen |
Bilaga 3: Dagvattengrupp – Information gällande Dagvattengruppens arbete | Dagvattengruppen |
Bilaga 4: Riktvärden för utsläpp av dagvatten – Kommunens riktvärden för föroreningsmängder vid utsläpp av dagvatten |
Miljö- och hälsoskydd |
Bilaga 5: Checklista för dagvatten inför uppstart av projekt – Lämplighetsbedömning av berört område för att samla in kunskap om problem och utredningsbehov |
Dagvattengruppen |
Bilaga 6: Rutin för dagvattenutredning med checklista – Rutin för beställning av dagvattenutredning med checklista som stöd till konsult |
Plan- och byggenheten |
Bilaga 7: Dagvattenlösningar – Lista på förslag på dagvattenanläggningar som kan användas |
Nät/Gata och Park |
Alla prognoser visar att Motala går mot ett varmare och blötare klimat, med ökad och mer intensiv nederbörd, fler värmeböljor, längre vegetationsperiod risk för vattenbrist och perioder av torka. Samtidigt är det inte samhällsekonomiskt försvarbart eller önskvärt att VA-anläggningen dimensioneras för att hantera allt dagvatten som kan komma under kort tid. Istället krävs en god planering av stadsstrukturen som möjliggör en ytlig avrinning, fördröjning och infiltration. Klimatförändringarna innebär även ökad belastning på stadens befintliga ledningssystem, med ökad risk för skador. Att öka maxkapaciteten i de befintliga ledningssystemen är tekniskt, praktiskt och ekonomiskt krävande. Även att åtgärda den befintliga stadsstrukturen är krävande och en rimlig skyddsnivå måste väljas.
Syftet är att ”Riktlinjer för hållbar dagvattenhantering i Motala kommun” ska medverka till att skapa en långsiktigt hållbar dagvattenhantering i kommunen så att allvarliga översvämningsproblem i samband med kraftiga regn i möjligaste mån kan undvikas. Vidare ska möjligheten till fördröjning och infiltration säkerställas i samhällsplaneringen. Strävan ska samtidigt vara att dagvattnet blir ett positivt inslag i samhällsbyggandet både i befintlig och ny bebyggelse genom att dagvattenanläggningar utformas så att förutsättningar för rekreation och biologisk mångfald med mera skapas. Dokumentet ska också tydliggöra ansvarsfördelningen inom Motala kommuns verksamheter i arbete kopplat till dagvatten.
Dagvatten berörs av många olika lagrum då det inte finns någon specifik dagvattenlagstiftning. Havs- och vattenmyndigheten har i rapport 2015:15, Juridiken kring vatten och avlopp, sammanställt en översiktlig genomgång av lagstiftningen. Dock pågår det flera regeringsutredningar och arbete inom olika myndigheter och branschorgan med koppling till dagvatten som kan påverka framtida lagstiftning. En kortare genomgång av gällande lagstiftning och nationella mål som påverkar kommunens arbete med dagvatten finns i bilaga 1: Lagstiftning och nationella mål.
VA-taxa
Föreskrift beslutad av fullmäktige gällande taxa för användandet av kommunala VAanläggningen. Taxan innehåller avgifter och hur beräkning av avgifterna skall göras. En del av avgifterna berör dagvatten. Intäkterna från avgifterna ska täcka kostnaderna för VAverksamheten.
Översiktsplan (ÖP)
Enligt Plan- och bygglagen ska kommunens Översiktsplanen (ÖP) ge vägledning för beslut om användning av mark- och vattenområden samt om hur den byggda miljön skall utvecklas och bevaras. ÖP är dock inte bindande, varken för myndigheter eller enskilda. I ÖP beskrivs de principer som ska gälla för bland annat dagvatten.
Detaljplanprogram/Detaljplan
Detaljplan (DP) krävs för en ny sammanhållen bebyggelse eller ny enstaka byggnad som får betydande inverkan på omgivningen. Krav på ny detaljplan uppstår också när en ny utbyggnad inte är förenlig med gällande detaljplan. Inför ett beslut i kommunstyrelsen om detaljplaneläggning görs i vissa situationer en förstudie eller ett översiktligt program för den avsedda utbyggnaden. Detaljplanen ska grundas på ett program som anger utgångspunkter och mål för planeringen, om det inte anses onödigt. En DP ska beakta och avväga flera olika intressen och bland annat innehålla uppgifter om hur vattenförsörjning och avlopp ordnas, hur dagvattnen omhändertas och hur naturvårdsintressen tillgodoses.
Naturvårdsprogram
I programmet finns en beskrivning av naturvärden i Motala kommun. Naturvårdsprogrammet utgör också ett underlag för planering och handläggning av
ärenden enligt Miljöbalken och Plan- och bygglagen.
Grönstrukturplan
En grönstrukturplan har som huvudsyfte att säkerställa gröna områden på rätt ställen och med rätt egenskaper och kvaliteter för såväl människors rekreation som för ekologiska funktioner. Den omfattar i princip alla markområden där växtlighet är möjlig – d v s parker, trädgårdar, kyrkogårdar, naturmark, gräsremsor längs vägar, alléer, betesmarker, våtmarker o s v. Grönskan och de gröna områdena ger också staden karaktär och identitet.
Samtidigt bidrar de genom sin läverkan och skugga m.m. till ett behagligare klimat. På så sätt minskar också behovet av uppvärmning – en miljösatsning i sig. De gröna områdena är vidare en förutsättning för ekologisk dagvattenhantering.
I Motala kommun är planen att starta arbete med att ta fram grönstrukturplan utifrån den framtagna grönstrukturanalysen.
Trädpolicy och trädplan
Träd är en viktig komponent för att minska belastningen på dagvattenledningsnätet och att ta hand om ytligt dagvatten i staden. Trädplanen säkerställer att Motala tätort har en rik tillgång på träd av olika ålder och arter och dokumenten beskriver hur kommunen ska arbeta med frågeställningarna. Trädplanen ska följas upp av åtgärder för skötsel av träd i en Trädvårdsplan (är framtagen). Arbete med att ta fram en trädpolicy och trädplan pågår.
Miljöpolicy och miljöprogram
Dokumentets syfte är att redovisa hur kommunfullmäktiges inriktningsmål för hållbarhet och miljö ska implementeras i den kommunala verksamheten. Miljöprogrammet ger en samlad beskrivning av hur Motala kommun som organisation ska bidra till att genomföra de nationella och regionala miljömålen genom lokala mål, strategier och planer.
Klimat- och energiplan
Syftet med klimat- och energiplan är att sätta upp mål för Motala kommuns energianvändning med fokus på dess klimatpåverkan. Enligt Lagen om kommunal energiplanering (1977:439) ska varje kommun ha en aktuell plan för tillförsel, distribution och användning av energi.
Vattenplan
Beskrivning av kommunens vattenförekomster och deras status.
VA-plan
VA-plan är en handlingsplan för hur vatten och avloppsförsörjningen ska lösas i kommunen, både för enskilt och kommunalt VA. Tonvikten i VA-planen ligger på dricksvatten och spillvattenförsörjning. I VA-planen finns en utbyggnadsplan som visar vilka områden som inom de närmsta åren bör byggas ut med kommunalt VA. Utbyggnadsplanen är vägledande och fungerar som underlag för beslut vid utökning av verksamhetsområdet. Dessa beslut tas av kommunfullmäktige.
I Motala kommun är VA -planen inte framtagen, men underlag i form av VA-översikt finns antagen i kommunfullmäktige. Det finns idag inga lagkrav om att kommuner ska ha en VA-plan, men Vattenmyndigheterna pekar ut det som en åtgärd i sina åtgärdsprogram om hur kommuner och andra aktörer behöver arbeta för att säkerställa tillgången till rent och bra vatten.
Handlingsplan för åtgärder gällande dagvatten
Dokument som ska arbetas fram i dagvattengruppen, gruppen ansvarar för att dokumentet är aktuellt. Syftet med dokumentet är bland annat att ta fram åtgärder för att minska risk för skador vid skyfall och översvämningar. Samordnas med Klimatanpassningsplan.
Klimatanpassningsplan
Dokument som ska arbetas fram inom kommunen som finns krav på enligt plan- och bygglagen. Syftet med klimatanpassningsplanen är att säkra att kommunen är rustade att möta de nuvarande klimatförändringar och framtida klimatförändringar. Planen hanterar risk för värmeböljor, skred, ras, erosion, skyfall, översvämningar och torka. Samordnas med handlingsplan för dagvatten. Planen antas av kommunfullmäktige.