4. Ansvar
Enligt gällande lagstiftning har alla ett ansvar att hantera dagvatten med försiktighet så att miljön inte skadas. Utanför kommunens ansvarsområden gäller ansvaret exempelvis fastighetsägare, Trafikverket, entreprenörer och byggherrar.
Figur 5: Ansvaret för dagvattenhantering i samhället faller på många olika aktörer *17.
*17. P110 Avledning av dag-, drän- och spillvatten – Funktionskrav, hydraulisk dimensionering och utformning av allmänna avloppssystem. januari 2016.
Fastighetsägaren har ansvar för anläggningar inom fastigheten samt ansvar för kvalitet på utgående dagvatten i anslutningspunkten. Fastighetsägaren ansvarar för att avvattna dagvattnet på ett sätt som inte försvårar avledandet nedströms eller skadar grannarna.
Fastighetsägaren ansvarar även för att dagvattnets föroreningshalt håller sig under riktvärden för vissa föroreningar i utsläppspunkten. Förbindelsepunkten för dagvattenanslutning till kommunala dagvattenledningsnätet är normalt placerad 0,5 m från fastighetsgränsen inom verksamhetsområde för dagvatten. Följande figur 6 visar på ansvaret mellan VA-huvudmannen och fastighetsägare.
Exploatören ska redovisa hur dagvattenriktlinjerna kommer att följas i samband med exploatering. Exploatören står för kostnader eller del av kostnad för dagvattenutredning i förhållande till bedömd nytta under planprocessen där man tittar på hela avrinningsområdet för dagvatten dock med ett fokus på lösningen inom planområdet. Denne ansvarar för förprojektering och teknisk beskrivning av dagvattensystemen inom privat tomtmark. I exploateringsavtalet som skrivs under planprocessen regleras vad kommunen respektive exploatören ska stå för. Exploatören ansvarar för att dagvattenanläggningen byggs enligt vad som förutsätts i detaljplan, områdesbestämmelser, bygglov etc.
Trafikverket, kommunen eller vägföreningar/ vägsamfälligheter är fastighetsägare och väghållare av vägar i kommunen där de är ansvariga för att avvattna dessa vägar och gator. Därmed ingår ansvaret för rännstenar, rännstensbrunnar och ledningar som är anslutna till den allmänna dagvattenledningen.
Ansvarsfördelningen mellan gata/väghållare och VA-huvudman visas enligt figur 7.
Figur 7: Ansvarsfördelningen mellan gata/väghållare och VA-huvudman *17
*17. P110 Avledning av dag-, drän- och spillvatten – Funktionskrav, hydraulisk dimensionering och utformning av allmänna avloppssystem. januari 2016.
Dikningsföretag är samfälligheter för avvattning av avgränsade geografiska områden. De ansvarar för skötsel av de diken och vattendrag som ingår i företaget. Den som planerar att släppa ut dagvatten till ett dikningsföretag måste kontakta dikningsföretaget och skriva ett avtal.
Ansvaret för dagvattenhanteringen inom kommunen är fördelat på flera verksamheter. Kommunens dagvattenpolicy innehåller en beskrivning av hur ansvaret är fördelat politiskt. I den framgår gränser för ansvaret kopplat till årsnederbörd. Se bilaga till Motala kommuns dagvattenpolicy.
Bilaga P1 Politisk ansvarsfördelning med fokus på dagvattenhantering (PDF, 46 kB)
Nedan lämnas en kort översiktlig beskrivning av roller och ansvar mellan kommunens verksamheters/enheters arbetsområden. En mer detaljerad beskrivning av uppgifter kopplat till processerna planering, projektering, byggande och drift m.m. finns i de olika kapitlen detta dokument samt som en sammanställning i den övergripande tabellen över ansvarsfördelning inom förvaltningsorganisationen i bilaga 2. Tabellmatrisen i bilaga 2 anger i grova drag vem som ska säkerställa att frågan hanteras. Den enhet som är ansvarig för en fråga enligt riktlinjerna har inte nödvändigtvis kompetensen för att utreda eller besvara frågan. I sådana fall ska den ansvariga enheten söka kompetens från andra enheter eller ta hjälp av en sakkunnig.
Bilaga 2 – Ansvarsfördelning inom förvaltningsorganisationen
Gemensam ledningsförvaltning – Säkerhet och trygghet
Ansvarar för kommunens beredskapsplanering, risk- och sårbarhetsanalyser. De står även för försäkrings- och ersättningsfrågor i samband med översvämningar.
Gemensam ledningsförvaltning – Strategisk samhällsplanering (SSP)
Strategi och utveckling ansvarar för kommunens övergripande arbete gällande vatten (där dagvatten ingår). Där det bland annat handlar om att kommunens intentioner med dagvattenhantering och kommunens översvämningsproblematik belyses i kommunens ÖP. Klimat- och miljöstrategen ansvarar för samordningen av kommunens dagvattengrupp. Flera strategfunktioner inom Strategi och utveckling har en koppling till dagvattenarbete
bland annat inom gestaltning, översiktsplanering och klimatanpassning.
Mark- och exploatering (MEX) ansvarar för kommunens mark och de ekonomiska aspekterna i samhällsbyggnadsprocessen, projekterings- och genomförandekostnader. I och med detta ansvarar MEX för samordning och ledning av kommunala exploateringsprojekt och de process- och avtalsfrågor som finns. Bland annat ansvarar MEX för att ta fram planprioriteringen inom kommunen. Mark och exploateringsavdelningen upprättar även de genomförandeavtal som behövs, exempelvis exploateringsavtal och köpeavtal. I och med kontakten med exploatörer ansvarar MEX för att sprida informationen om dagvattenpolicyn och riktlinjer.
MEX ansvarar för investering/budget i projekt inom skattekollektivet.
Strategisk Samhällsplanering ansvarar för kommunens strategi för översvämningsytor och ytavrinningsvägar för större-extrema regn. Se tabell 1 för mer information om indelning av regntyper.
Samhällsbyggnadsförvaltningen – Plan- och Byggenheten
Plan ansvarar för samordningen under planprocessen. Planavdelningen ansvarar för att skapa förutsättningar för dagvattenhantering, säkerställa avrinning av skyfall samt skydd mot marköversvämningar med skador på byggnader i nya detaljplanprogram/detaljplaner för minst 100-års regn. Bygglov ansvarar för att dagvattenfrågan beaktas vid lovgivning, rådgivning och tillsyn samt att markanvändningen är lämplig för sitt ändamål enligt plan- och bygglagen och följer gällande detaljplan. Vid bygglovsprövning ska särskilt övervägas höjdsättning, bebyggelsens lokalisering, hårdgjorda ytor och val av byggnadsmaterial.
Samhällsbyggnadsförvaltningen – Gata och park
Verksamheten ansvarar för avvattning och insamling av dagvatten samt omhändertagande och om möjligt rening av dagvatten på allmän platsmark. Det innebär hantering av dagvatten för normalt regn till större regn samt skötsel av ytor på allmän plats. Se tabell 1 för mer information om indelning av regntyper.
Gata och park ansvarar för att den del av kommunens dagvattenledningssystem som tillhör skattekollektivet på allmän platsmark samt att det är digitaliserat. Detta innebär att rännstenar, rännstensbrunnar, dagvattenledningar samt dagvattenpumpstationer där VAhuvudmannen inte har nyttjandebehov ligger inom Gata och parks ansvar. Utöver tillkommer öppna dagvattenanläggningar där ansvaret kan vara delat med VA-huvudman eller helt vara inom Gata och parks ansvar.
Samhällsbyggnadsförvaltningen – Miljö- och hälsoskyddssenheten
Miljö- och hälsoskydd ansvarar för att dagvattenhanteringen inte utgör en risk för människors hälsa eller miljö och att verksamhet följer miljöbalken. I planprocessen involveras Miljö- och hälsoskyddsenheten genom att lyfta frågor kopplade till miljöbalken, förorenade områden, kontrollera eventuella markundersökningar, granska och ge råd om recipientpåverkan och behov av dagvattenrening samt bedömer behov av anmälan om dagvattenanläggning. Verksamheten utför tillsyn i enlighet med miljöbalken. Genom tillsyn kontrolleras att dagvattenhanteringen bedrivs i överensstämmelse med miljöbalken. Tillsynsmyndigheten kan ställa krav på teknik och utsläppsvärden. Anläggande av en dagvattenanläggning som betjänar detaljplan är anmälningspliktig enligt miljöbalken.
Samhällsbyggnadsförvaltningen – Projektledning
Ansvarar för att genomföra kommunens framtagna infrastrukturprojekt. Enheten ansvarar för funktionskontroll av planerad dagvattenhantering i vägområdet kan genomföras enligt plan i ny exploatering.
Samhällsbyggnadsförvaltningen – Lantmäteriet
Ansvarar för kommunens drift av GIS-system med kartunderlag. Lantmäterimyndigheten kan bland annat pröva efter ansökan om gemensamhetsanläggning kan uppföras eller pröva frågan om att tillskapa rätt för att på annans fastighet för dagvattenhantering.
Samhällsbyggnadsförvaltningen – Räddningstjänsten
Ansvar att förebygga olyckor och begränsa skadorna när de inträffar som bland annat innebär att ha utrustning och kunskaper för att hantera översvämningssituationer. Vid brand ska verksamheten, om möjligt, begränsa släckvattnets utbredning/ytavrinning.
Tekniska serviceförvaltningen – Driftsenheten
Driftenheten ansvarar för utförandet avdrift- och underhåll av kommunens dagvattenanläggningar på uppdrag av VA-huvudmannen, Samhällsbyggnadsförvaltningen och Strategisk samhällsplanering. Viss del av drift och underhålla av allmän platsmark är även utlagd på entreprenör.
Tekniska serviceförvaltningen – Anläggningsenheten
Ansvarar för att utföra anläggningsarbetet i de projekt/arbeten som kommunen planerar att genomföra på uppdrag av VA-huvudmannen, Samhällsbyggnadsförvaltningen och Strategisk samhällsplanering.
Tekniska serviceförvaltningen – Fastighetsenheten
Ansvarar för drift och förvaltning av större delen av kommunens fastigheter och avvattningen av dagvatten på fastigheten. Därmed ansvarar enheten för att anpassa byggnader för framtida klimatförändringar. Har samma ansvar för dagvatten som privata fastighetsägare.
Tekniska serviceförvaltningen – Nätenheten
VA-huvudmannen ansvarar för avledning av det insamlade dagvattnet som avrinner till det kommunala dagvattensystemet inom ett kommunalt beslutat verksamhetsområde för dagvatten. Ansvaret är kopplat till dimensionering av ledningssystemet upp till marknivå och där med skälig nivå av säkerhet, enligt Svenskt Vattens publikation P110 *17. Vid skyfall kommer vattnet att rinna ytledes och det är då inte VA:s ansvar för att denna avvattning
från ytan fungerar.
I vissa fall kan ledningsnätet behöva avlastas genom att trycka upp dagvatten till marknivå till strategiska fördröjningsytor på mark som då VA-huvudmannen ansvarar för om inget annat är avtalat.
VA-huvudmannen ansvarar för drift och underhåll av den del av det kommunala dagvattenledningssystemet som ingår i VA-kollektivet samt att systemet finns digitaliserad.
VA-huvudmannens arbete och ekonomi regleras genom lagen om allmänna vattentjänster (LAV). Det innebär att kostnader som VA-kollektivet har ska finansieras av intäkter genom VA-avgifter.
Dagvattengrupp
För att säkra upp arbetet med hållbar dagvattenhantering finns en dagvattengrupp som SSP ansvarar för samordningen av. Gruppen följer upp hur kommunen uppfyller kommunens dagvattenpolicy och ansvarar för att dokumenten kopplat till dagvattenpolicyarbetet inom kommunen är aktuella. Gruppen rapporterar till Styrsam och är ansvarig för att bland annat arbeta fram kommunens handlingsplan för dagvatten. Läs mer i tillhörande bilaga 3
Dagvattengrupp.
Styrsam
Övergripande tjänstemannagrupp för samhällsbyggnadsprocessen. Gruppen godkänner projekt (planer samt andra anläggningsprojekt) som startas inom kommunen och har på så sätt möjlighet att göra bedömning av behovet av personalresurser, m.m. Problemfrågor inom samhällsbyggnadsprocessen lyfts upp i denna grupp. Dagvattengruppen rapporterar till Styrsam. För kommande handlingsplan för dagvatten, som Dagvattengruppen arbetar fram, ansvarar Styrsam för att föreslagna projekt planeras in och resurssätts för utredning, projektering och genomförande samt utser ansvarig för projektet.
Skyfallsgrupp
En förvaltningsövergripande arbetsgrupp som hanterar inkomna försäkringsärenden kopplat till översvämningar. Gruppen arbetar med utredning av ansvar för inkomna ärenden samt planerar och genomför mindre åtgärder för att förbättra situationen på platsen för händelsen. Informationsutbyte sker mellan dagvattengruppen och skyfallsgruppen för att fånga upp områden för större strategiska åtgärder.